Dersom du har du hatt noe med en container å gjøre noen gang, har du mest sannsynlig lagt merke til at det er festet diverse markeringer, klistrelapper og skilt på container-døren. Men hvorfor er de der, og hva betyr de egentlig for noe? Det får du svar på i denne bloggen!
Standarden som benyttes for å identifisere og markere containere heter “DIN EN ISO 6346”, og har vært benyttet siden Januar 1996.
Containernummeret er det primære identifikasjonsmerket på døren av en ISO-container. Nummeret består av syv tall og fire bokstaver. Identifikasjon-nummeret tildeles av ISO for å identifisere hver eneste container og hvem som eier den. Identifikasjonen er unik for alle containere og er registrert hos det internasjonale byrået for containere, BIC (Bureau International des Containers i Paris).
Dersom nummeret på containeren er:
ABCD 123456 7
ABC = Kode for eier av containeren.
D = Container-kategori
De første seks tallene, 123456 er serienummeret til containeren.
Det siste tallet, 7, er et sjekksiffer som brukes for å validere om eier, container-kategorien og serienummeret er riktig overført.
ISO-koden er plassert under identifikasjonsnummeret, og forklarer detaljer om typen container. GP = general purpose, DV = dry van etc. ISO-koden angir også størrelsen på containeren. Dersom ISO-koden er 45 G0, betyr “4” lengden (40 fot) og “5” er koden for bredde.
Alle de detaljer om container-vekt og lastevekt er merket på døren, i både kg og lbs.
Container-vekt oppgitt er tom container slik den er levert fra produsenten.
Lastevekt er maksimal lastevekt som er godkjent for ISO-containeren.
Bruttovekt er den totale vekten av container inkludert last innenfor lastegrensen.
Navnet og logoen til fraktselskapet eller container-eieren.
Før containeren tas i bruk av et rederi, blir den testet for sjødyktighet og i henhold til ISO-reglene av et godkjent klassifikasjonsselskap. Etiketten er et bevis på at containeren er klassifisert.
Enten kapasiteten i kubikk, eller volumet i containeren er merket på døren.
Containere kan ha ulike advarselsmerker og tegn avhengig av hvilken type container det er og hva slags last den benyttes til. For eksempel vil en ekstra høy container ha advarsel med høyden eller en advarsel-stripe øverst på containeren. En container som inneholder farlig last, vil ha advarselsmerke om typen fare eller hvilken last den inneholder.
Containeren kan ha forskjellige sertifikater, og disse er montert som plater.
CSC plate: Sikkerhetssertifikat for containere som beviser at containeren er testet og inspisert av godkjente myndigheter. CSC platen inneholder også detaljer om eier og tekniske spesifikasjoner.
ACEP plate: ACEP står for “Approved Continuous Examination Programme”. Merket betyr at containeren er med i et sikkerhetsprogram der containeren gjennomgår en omfattende inspeksjon i et depot hver 30. Måned med bruk. Eieren av containeren fornyer ACEP hvert tiende år.
RCONTAINER® fører alle typer containere, og de vanligste variantene har vi på lager til enhver tid. Vi tilbyr salg, leie og leasing av både nye og brukte containere. Dersom du har spesielle ønsker og behov, bygger vi om spesialbygde containere i vårt verksted på Oppaker. For oss er ingen utfordring for stor, og vi gleder oss til å høre fra deg!