Dersom du har hatt noe med en container å gjøre noen gang, har du mest sannsynlig lagt merke til at det er festet diverse markeringer, klistrelapper og skilt på container-døren. Men hvorfor er de der og hva betyr de egentlig for noe? Det får du svar på her!
Standarden som benyttes for å identifisere og markere containere heter “DIN EN ISO 6346”, og har vært benyttet siden Januar 1996. Dette er hva de ulike markeringene på containeren betyr:
Containernummeret er det primære identifikasjonsmerket på døren av en ISO-container. Nummeret består av syv tall og fire bokstaver. Identifikasjon-nummeret tildeles av ISO for å identifisere hver eneste container og hvem som eier den. Identifikasjonen er unik for alle containere og er registrert hos det internasjonale byrået for containere, BIC (Bureau International des Containers i Paris). Dersom nummeret på containeren er: ABCD 123456 7 ABC = Kode for eier av containeren. D = Container-kategori De første seks tallene, 123456 er serienummeret til containeren. Det siste tallet, 7, er et sjekksiffer som brukes for å validere om eier, container-kategorien og serienummeret er riktig overført.
ISO-koden er plassert under identifikasjonsnummeret, og forklarer detaljer om typen container. GP = general purpose, DV = dry van etc. ISO-koden angir også størrelsen på containeren. Dersom ISO-koden er 45 G0, betyr “4” lengden (40 fot) og “5” er koden for bredde.
Alle de detaljer om container-vekt og lastevekt er merket på døren, i både kg og lbs. Container-vekt oppgitt er tom container slik den er levert fra produsenten. Lastevekt er maksimal lastevekt som er godkjent for ISO-containeren. Bruttovekt er den totale vekten av container inkludert last innenfor lastegrensen.
Navnet og logoen til fraktselskapet eller container-eieren.
Før containeren tas i bruk av et rederi, blir den testet for sjødyktighet og i henhold til ISO-reglene av et godkjent klassifikasjonsselskap. Etiketten er et bevis på at containeren er klassifisert.
Enten kapasiteten i kubikk, eller volumet i containeren er merket på døren.
Containere kan ha ulike advarselsmerker og tegn avhengig av hvilken type container det er og hva slags last den benyttes til. For eksempel vil en ekstra høy container ha advarsel med høyden eller en advarsel-stripe øverst på containeren. En container som inneholder farlig last, vil ha advarselsmerke om typen fare eller hvilken last den inneholder.
Containeren kan ha forskjellige sertifikater, og disse er montert som plater. CSC plate: Sikkerhetssertifikat for containere som beviser at containeren er testet og inspisert av godkjente myndigheter. CSC platen inneholder også detaljer om eier og tekniske spesifikasjoner. ACEP plate: ACEP står for “Approved Continuous Examination Programme”. Merket betyr at containeren er med i et sikkerhetsprogram der containeren gjennomgår en omfattende inspeksjon i et depot hver 30. Måned med bruk. Eieren av containeren fornyer ACEP hvert tiende år. Reblock fører alle typer containere, og de vanligste variantene har vi på lager til enhver tid. Vi tilbyr salg, leie og leasing av både nye og brukte containere. Dersom du har spesielle ønsker og behov, bygger vi om spesialbygde containere i vårt verksted på Oppaker. For oss er ingen utfordring for stor, og vi gleder oss til å høre fra deg!
Utvendige-dimensjoner (m) | Innvendige-dimensjoner (m) | Døråpning (m) | Brutto-
vekt (kg) |
Last
(kg) |
Tare
(kg) |
Volum
(m3) |
||||||
Navn | Lengde | Bredde | Høyde | Lengde | Bredde | Høyde | Bredde | Høyde | ||||
10ft + 8ft | Ta kontakt med oss hvis du trenger mer informasjon om disse containerne | |||||||||||
10ft + 8ft + 6ft | ||||||||||||
10ft + 9ft + 8ft + 7ft + 6ft | ||||||||||||
20ft Double Door | 6.058 | 2.438 | 2.591 | 5.844 | 2.35 | 2.39 | 2.34 | 2.28 | 24000 | 21690 | 2310 | 32.8 |
20ft Dry GP | 6.058 | 2.438 | 2.591 | 5.898 | 2.35 | 2.39 | 2.34 | 2.28 | 30480 | 28550 | 2230 | 33.1 |
20ft High Cube | 6.058 | 2.438 | 2.896 | 5.898 | 2.35 | 2.695 | 2.585 | 2.338 | 30480 | 28120 | 2360 | 37.3 |
20ft Open Side | 6.058 | 2.438 | 2.591 | 5.898 | 2.287 | 2.299 | 2.114 | 2.165 | 24000 | 20600 | 3400 | 31 |
20ft Open Top | 6.058 | 2.438 | 2.591 | 5.96 | 2.35 | 2.352 | 2.34 | 2.281 | 30480 | 28320 | 2160 | 33 |
40ft Double Door | 12.192 | 2.438 | 2.591 | 11.978 | 2.35 | 2.39 | 2.24 | 2.28 | 30480 | 26630 | 3850 | 67.3 |
40ft High Cube | 12.192 | 2.438 | 2.896 | 12.032 | 2.35 | 2.495 | 2.343 | 2.585 | 30480 | 26580 | 3900 | 76.2 |
Shippingcontainere i stål er rektangulære og kan variere i lengde og høyde. Standard container lengder er 10ft, 20ft og 40ft. Til tross for deres store variasjoner i lengde, har standard containere en felles bredde på 8 ft på utsiden. En standard container er 8,5ft høy på utsiden , en high-cube container er 9,5ft høy på utsiden.
Den vanligste typen shippingcontainer er en standard 20ft container, med et indre volum på 1.169 kubikkft (33,10m3) og utvendige dimensjoner som følger:
En standard 40ft shipping container, med et indre volum på 67,8 m3, måler dobbelt så langt:
Som leverandør av shippingcontainere tilbyr vi mange tilpassbare alternativer og størrelser, inkludert et sett med nestede containere, som kan passe inn i 20ft eller 40ft containere for enkel levering og lagring. Det nestede settet måler 10ft + 9ft + 8ft + 7ft + 6ft + 5ft.
ISO 668 – Godscontainere i serie 1 – Klassifisering av ytre dimensjoner og rangeringer (unntatt intern lengde) (4. utgave 1988)
ISO 830 – Terminologi i forhold til godscontainer (1. utgave 1981)
ISO 1161 – Godscontainere i serie 1 – Spesifikasjon av hjørnebeslag (4. utgave 1984)
ISO 1496-1 – Godscontainere i serie 1 – Spesifikasjon og testing.
Del 1: Lastebeholdere til generelle formål (5. utgave 1990)
ISO 6346 – Shippingcontainere – koding, identifisering og fremstilling (3. utgave 1995)
Alle våre containere er sertifisert og overholder “Tollkonvensjonen om internasjonal godstransport under dekke av T.I.R. Carnets ”eller“ Tollkonvensjonen om containere ”.
Alle containerne vil bli sertifisert og oppfylt etter kravene i “International Convention for the Safe Containers”.
Alle containere er sertifisert for designtype og individuelt inspisert av klassifiseringsselskapet.
BV: Bureau Veritas (Frankrike)
ABS: American Bureau of Shipping (USA)
LR: Lloyd’s Register of Shipping (UK)
GL: Germanischer Lloyd (Tyskland)
CCS: China Classification Society (P.R.C)
UKAS: Storbritannias akkrediteringstjeneste